Transport van paarden is vaak het werk van gepassioneerde hobbyisten. Maar dat vervoer gebeurt met professioneel materieel. De zorg voor comfortabel en verantwoord vervoer van de edele dieren gaat boven alles. Kosten noch moeite worden gespaard. Prachtige voertuigen levert dat op. De chauffeurs hebben uiteraard hun C rijbewijs om verantwoord op pad te gaan. Vaak ook echtparen die gezamenlijk heel wat kilometers afleggen om naar een concours in binnen of buitenland te gaan. Dat er ook onderweg goed voor de lading “levende have” gezorgd moet worden is buiten kijf. De regelgeving neemt toe om hier door de verantwoordelijke instanties op toe te laten zien. Zo ook de belangstelling van de inspectie leefomgeving en transport voor de paardenkrachten die zorgen voor dit vervoer.

En dan vooral voor de chauffeur die het gevaarte veilig en conform de wettelijke regels dient te besturen. Het voertuig valt in de regel onder de tachograafplicht en het voertuig is hier dan ook mee uitgevoerd. Of het noodzakelijk is om de tachograaf te gebruiken hangt van een aantal factoren af. Is het voertuig zwaarder dan 7,5 ton dan is tachograaf gebruik altijd verplicht. Is er sprake van commercieel vervoer als het paard van de buren, een kennis of andere familie mee vervoerd word? Maar de gepassioneerde paarden liefhebber is natuurlijk in de regel geen professioneel chauffeur. En toch moet ook hij zich houden aan de arbeidstijdenwet vervoer met de daarbij behorende rij- & rusttijden en voldoen aan de downloadplicht, ijkplicht en kan alles gecontroleerd worden aan de hand van de tachograaf data en de bestuurderskaarten. Recentelijk hebben wij hiervoor een aantal voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd waar de gebruikers en eigenaren van deze mooie voertuigen zijn geïnformeerd over hetgeen van hen verwacht mag worden. Kortom gelden de rij & rusttijden ook bij het vervoer van uw paard?

Vergelijkbare berichten