Laat de kaas niet van uw brood eten.
Aanleiding voor deze blog is het voorval wat onze monteur onlangs meemaakte toen hij op zaterdag een installatie ging verzorgen bij een nieuwe klant. Uiteraard had hij voor de inwendige mens een paar lekkere boterhammen met Hollandse kaas meegenomen. Deze werden bij aankomst even op de tafel gelegd. Hij was zich er niet direct van bewust dat er ook een hond op het terrein van de klant rondliep. Snel aan de slag dan maar om de "download device", nodig voor het automatisch uitlezen van de tachograaf, in de reeds klaar staande vrachtwagen te installeren. Alles verliep niet zo voorspoedig als gehoopt, het aansluiten, het wegbouwen onder het dashboard en het testen vergden wat meer tijd dan normaal. Maar uiteindelijk helemaal voor elkaar. Na ruim een uur zwoegen helemaal klaar. Klant tevreden. Op naar de volgende klant maar eerst een welverdiende lunch. Bij aankomst op de bewuste tafel waren de broodjes kaas verdwenen. En de dader. De bewuste hond. In een onbewaakt ogenblik had hij zijn kans schoon gezien. Hilariteit alom en de klant en onze monteur konden er smakelijk om lachen. Snel een nieuw broodje geregeld. Kortom het is opletten geblazen om niet de kaas met je brood op te laten eten als je je brood aan het verdienen bent.
Dit overkomt u als transportondernemer natuurlijk niet. U bent scherp op wat er in uw omgeving geschiedt. U gebruikt datgene wat u voorhanden heeft en zorgt ervoor dat ze u niet de kaas van het brood eten. U heeft de zaken op orde. Kapers op de kust zijn er echter altijd. Transportondernemers zijn hardwerkende mensen die moeten knokken voor elke cent. Vreemd toch dat er dan nog veel van deze ondernemers zijn die zich de kaas van het brood laten eten zonder dat ze zich ervan bewust zijn. Risico nemen is ondernemen. Maar zoals mij altijd is geleerd: gecalculeerd risico. Waarom dan toch onnodig risico lopen op het maken van overtredingen met de inzet van de tachograaf. Foute bediening is de hoofdoorzaak van overtredingen. Dus niet bewust, maar juist onbewust. En dat risico is vrijwel geheel uit te sluiten door de data uit de tachograaf, waarvan wettelijk is voorgeschreven om deze in een backup op te slaan, te analyseren en te rapporteren. Software is daarbij een prima hulpmiddel. Maar blijkbaar verwacht men de controle niet en denkt men niet aan de hond. Men waant zich veilig en vertrouwt erop dat het zo'n vaart niet zal lopen. Echter wij ervaren dagelijks anders. In dit geval is de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILENT) de bewuste hond. Laat u zich uit onverwachte hoek nog langer de kaas van het brood eten?