A1 Automotive is dé specialist op het gebied van tachografen.
We kunnen je helpen met alles wat met tachografen te maken heeft.

Over de tachograaf

De tachograaf vindt haar oorsprong bij de vastlegging van het patent op de ‘tachograph’ in 1885. Dit appa­raatje was het eerste apparaat dat snelheid en afstand meette. Het is gepaten­teerd als tacho­graph, maar in feite was het een tachometer. Niet het apparaat dat wij nu de tacho­graaf noemen, maar een voorloper ervan.

Begin 1900 werd de tacho­meter voor het eerst in een trein inge­bouwd en werd sindsdien onder­deel van diverse voer­tuigen, zoals de eerste auto’s.

Rij- en rusttijden bijhouden in werk­boekjes

De oorsprong van de tacho­graaf, zoals wij deze nu kennen in voer­tuigen, begint in 1969. Vanaf 1969 geldt de verplichte registratie van rij- en rust­tijden. Dat gebeurde oor­spronkelijk nog in werk­boekjes. Als chauffeur moest je streepjes trekken tussen icoontjes die stonden voor rijden, werken, korte pauze of lange pauze. Dat systeem was natuurlijk ver van waterdicht.

Tachograaf sinds 1974

Sinds 1974 is het verplicht rij- en rust­tijden bij te houden door middel van een tachograaf. VDO bracht de TCO 1311 op de markt. Deze eerste analoge tacho­grafen werden heel lang gebruikt.

Tachograafschijven

In de jaren 90 werden de tacho­grafen steeds meer voor­zien van elektronica. De tacho­grafen registreerden automatisch op tacho­graaf­schijven de rij- en rusttijden. Dit maakte manipulatie steeds moeilijker.

Digitale tacho­grafen sinds 2006

Sinds 2006 is het vanuit EU-wetgeving binnen de hele EU verplicht om vracht­wagens en bussen te voorzien van een digitale tacho­graaf. De digitale tacho­graaf maakte het opnieuw lastiger om data te manipuleren. Registratie vindt in de digitale tacho­graaf plaats op een persoon­lijke bestuurders­kaart van de chauf­feur en ook in het geheugen van de tacho­graaf zelf.

Daarnaast kunnen door controle autoriteiten, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland, en andere Europese toezicht­houders nauw­keuriger en effectiever toezicht gehouden worden op de naleving van de arbeids­tijden­regel­geving door middel van digitale data.

Smart tachograaf 1 vanaf 2019

Vanaf 2019 is het verplicht voor nieuwe voer­tuigen boven de 3.5 ton om een slimme tacho­graaf te hebben. Deze tacho­grafen bevatten gps en kunnen door middel van ITS-protocollen ook verbonden worden met andere apparaten. Hierdoor kunnen controlerende instanties de tacho­grafen ook op afstand uitlezen.

Smart tachograaf 2 vanaf augustus 2023

Vanaf 2023 is het niet alleen verplicht voor nieuwe voertuigen om een slimme tachograaf 2 te hebben, maar moet al het vervoer dat de landsgrens pas­seert uitgerust zijn met de slimme tachograaf 2. De slimme tacho­graaf 2 is klaar om in de toekomst nog meer data vast te leggen omtrent chauffeur, voertuig en lading.

De smart tachograaf 2 heeft een aantal wettelijk verplichte aanvullende functies op haar voorganger:

  • Identificatie van laad- en losacties.
  • Nauwkeurige locatiegegevens door middel van het GNSS (Global Navigation Satellite System).
  • Daarmee wordt ook het passeren van landsgrenzen gedetecteerd en geregistreerd.
  • Een geavanceerd communicatiesysteem met ITS-protocollen, voor uitwisseling van data.
  • Gegevensbeveiliging die voldoet aan UNECE-cybersecurity voor automotive.

Wat is het doel van de tachograaf?

Het reguleren en de registratie van rij- en rusttijden is ontstaan vanuit de behoefte aan gelijke concurrentie binnen de transportsector in Europa. Alle transportbedrijven binnen Europa moeten zich houden aan de wet, waarbij een minimale hoeveelheid rusttijd verplicht is. Daardoor vindt concurrentie plaats op basis van prijs en kwaliteit en niet op het zo lang mogelijk laten doorrijden van chauffeurs. Daarnaast is het verplicht voldoende rust nemen ook beter voor de chauffeurs zelf en de veiligheid op de weg.

Het doel van de tachograaf is dus in eerste instantie het kunnen controleren of bedrijven en chauffeurs zich houden aan de wettelijke bepalingen door vastlegging en het inzichtelijk maken van data.

Hoe werkt een tachograaf?

In het kort: een tachograaf verricht allerlei metingen waarmee vastgelegd wordt of het voertuig en de chauffeur voldoen aan wettelijke bepalingen.

De nieuwe tachografen ondersteunen geavanceerde communicatie­mogelijk­heden, die controlerende instanties in staat stelt om de gegevens op afstand te down­loaden voor inspectie- en nalevings­controles. De data die gemeten wordt, moet aantonen dat aan de rij- en rusttijden wordt voldaan. Steeds specifiekere data wordt daarvoor geregistreerd, om fraude te voorkomen. Zoals GPS data en auto­matische detectie bij het passeren van lands­grenzen. Hiermee is de tachograaf ook geschikt om cabotage ritten te controleren voor een eerlijke concurrentie binnen Europa.

Er wordt steeds meer verplicht gemeten door de tachograaf. Data waar in de toekomst ook op gecontroleerd kan worden is naar verwachting banden­spanning, aslasten en aanvul­lende lading informatie.

Aan de hand van de bestuurders­kaart wordt de data gekoppeld aan de chauffeur.

Tachograafdata

Tachograafdata is in de basis bedoeld om te kunnen controleren of is voldaan aan wettelijke bepalingen. In Nederland is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de controlerende instantie. De ILT voert controle uit op de rij- en rusttijden en kan hiervoor de tachograafdata opvragen. De ILT kan ook boetes opleggen als data niet volledig is of als uit de data blijkt dat niet voldaan wordt aan de regelgeving. 

Naast dat de tachograafdata wettelijk verplicht gedownload moet worden, kan deze tacho­graafdata ook gebruikt wordt voor optimalisatie van de eigen inzet van chauffeurs en materieel. Gekoppeld aan fleet­management software kan de data gebruikt worden om er waarde­volle inzichten uit te halen.

Daarom helpen wij ook veel bedrijven naast de tachograaf­oplossingen, met verzamelen van data die niet wettelijk ver­plicht zijn, maar wel van toe­gevoegde waarde zijn voor de bedrijfsprocessen.

Om de tachograafdata te downloaden zijn er verschillende mogelijkheden.

Handmatig downloaden 

Met de VDO smart downloadkey kan zowel de data uit de tacho­graaf en de bestuurders­kaart handmatig gedown­load worden. Na het invoeren van de bedrijfs­kaart (nodig om de data van de tacho­graaf vrij te geven) kan de download­key het massa geheugen van de tacho­graaf via de down­loadpoort downloaden. De bestuurders­kaart kan via de ingebouwde kaart­lezer de data van de bestuurders­kaart downloaden.

De VDO Smart Downloadkey is geschikt voor het downloaden van alle merken en type (zowel VDO als Stoneridge) tacho­grafen.

De data kan via de USB poort van de VDO Smart downloadkey naar com­puter of server overgezet worden. Als de data wordt ingelezen in de archi­verings-, analyse- en rapportage software (zoals VDO Fleet) is inzicht via diverse overzichtelijke rapporten mogelijk.

De bestuurderskaart kan ook handmatig worden uitgelezen met de VDO Smart Terminal. Deze terminal kan gekoppeld worden aan de bedrijfs­server die de data geauto­matiseerd kan door­zetten naar de archiverings-, analyse- en rappor­tage software zodat verder geen hand­matige acties meer nodig zijn.

Remote downloaden 

Met remote downloaden wordt de data van de tacho­graaf en de bestuurders­kaart op afstand volledig geauto­matiseerd gedownload.

Wij hebben hier diverse systemen voor. Eventueel gecombineerd met Track & Trace en ritten regi­stratie. Ook is uitbreiding mogelijk tot volledig fleet­management systeem voor inzicht in brandstof­verbruik en chauffeurs­gedrag.