A1 Automotive is dé specialist op het gebied van tachografen.
We kunnen je helpen met alles wat met tachografen te maken heeft.
Over de tachograaf
De tachograaf vindt haar oorsprong bij de vastlegging van het patent op de ‘tachograph’ in 1885. Dit apparaatje was het eerste apparaat dat snelheid en afstand meette. Het is gepatenteerd als tachograph, maar in feite was het een tachometer. Niet het apparaat dat wij nu de tachograaf noemen, maar een voorloper ervan.
Begin 1900 werd de tachometer voor het eerst in een trein ingebouwd en werd sindsdien onderdeel van diverse voertuigen, zoals de eerste auto’s.
Rij- en rusttijden bijhouden in werkboekjes
De oorsprong van de tachograaf, zoals wij deze nu kennen in voertuigen, begint in 1969. Vanaf 1969 geldt de verplichte registratie van rij- en rusttijden. Dat gebeurde oorspronkelijk nog in werkboekjes. Als chauffeur moest je streepjes trekken tussen icoontjes die stonden voor rijden, werken, korte pauze of lange pauze. Dat systeem was natuurlijk ver van waterdicht.
Tachograaf sinds 1974
Sinds 1974 is het verplicht rij- en rusttijden bij te houden door middel van een tachograaf. VDO bracht de TCO 1311 op de markt. Deze eerste analoge tachografen werden heel lang gebruikt.
Tachograafschijven
In de jaren 90 werden de tachografen steeds meer voorzien van elektronica. De tachografen registreerden automatisch op tachograafschijven de rij- en rusttijden. Dit maakte manipulatie steeds moeilijker.
Digitale tachografen sinds 2006
Sinds 2006 is het vanuit EU-wetgeving binnen de hele EU verplicht om vrachtwagens en bussen te voorzien van een digitale tachograaf. De digitale tachograaf maakte het opnieuw lastiger om data te manipuleren. Registratie vindt in de digitale tachograaf plaats op een persoonlijke bestuurderskaart van de chauffeur en ook in het geheugen van de tachograaf zelf.
Daarnaast kunnen door controle autoriteiten, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland, en andere Europese toezichthouders nauwkeuriger en effectiever toezicht gehouden worden op de naleving van de arbeidstijdenregelgeving door middel van digitale data.
Smart tachograaf 1 vanaf 2019
Vanaf 2019 is het verplicht voor nieuwe voertuigen boven de 3.5 ton om een slimme tachograaf te hebben. Deze tachografen bevatten gps en kunnen door middel van ITS-protocollen ook verbonden worden met andere apparaten. Hierdoor kunnen controlerende instanties de tachografen ook op afstand uitlezen.
Smart tachograaf 2 vanaf augustus 2023
Vanaf 2023 is het niet alleen verplicht voor nieuwe voertuigen om een slimme tachograaf 2 te hebben, maar moet al het vervoer dat de landsgrens passeert uitgerust zijn met de slimme tachograaf 2. De slimme tachograaf 2 is klaar om in de toekomst nog meer data vast te leggen omtrent chauffeur, voertuig en lading.
De smart tachograaf 2 heeft een aantal wettelijk verplichte aanvullende functies op haar voorganger:
Wat is het doel van de tachograaf?
Het reguleren en de registratie van rij- en rusttijden is ontstaan vanuit de behoefte aan gelijke concurrentie binnen de transportsector in Europa. Alle transportbedrijven binnen Europa moeten zich houden aan de wet, waarbij een minimale hoeveelheid rusttijd verplicht is. Daardoor vindt concurrentie plaats op basis van prijs en kwaliteit en niet op het zo lang mogelijk laten doorrijden van chauffeurs. Daarnaast is het verplicht voldoende rust nemen ook beter voor de chauffeurs zelf en de veiligheid op de weg.
Het doel van de tachograaf is dus in eerste instantie het kunnen controleren of bedrijven en chauffeurs zich houden aan de wettelijke bepalingen door vastlegging en het inzichtelijk maken van data.
Hoe werkt een tachograaf?
In het kort: een tachograaf verricht allerlei metingen waarmee vastgelegd wordt of het voertuig en de chauffeur voldoen aan wettelijke bepalingen.
De nieuwe tachografen ondersteunen geavanceerde communicatiemogelijkheden, die controlerende instanties in staat stelt om de gegevens op afstand te downloaden voor inspectie- en nalevingscontroles. De data die gemeten wordt, moet aantonen dat aan de rij- en rusttijden wordt voldaan. Steeds specifiekere data wordt daarvoor geregistreerd, om fraude te voorkomen. Zoals GPS data en automatische detectie bij het passeren van landsgrenzen. Hiermee is de tachograaf ook geschikt om cabotage ritten te controleren voor een eerlijke concurrentie binnen Europa.
Er wordt steeds meer verplicht gemeten door de tachograaf. Data waar in de toekomst ook op gecontroleerd kan worden is naar verwachting bandenspanning, aslasten en aanvullende lading informatie.
Aan de hand van de bestuurderskaart wordt de data gekoppeld aan de chauffeur.
Tachograafdata
Tachograafdata is in de basis bedoeld om te kunnen controleren of is voldaan aan wettelijke bepalingen. In Nederland is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de controlerende instantie. De ILT voert controle uit op de rij- en rusttijden en kan hiervoor de tachograafdata opvragen. De ILT kan ook boetes opleggen als data niet volledig is of als uit de data blijkt dat niet voldaan wordt aan de regelgeving.
Naast dat de tachograafdata wettelijk verplicht gedownload moet worden, kan deze tachograafdata ook gebruikt wordt voor optimalisatie van de eigen inzet van chauffeurs en materieel. Gekoppeld aan fleetmanagement software kan de data gebruikt worden om er waardevolle inzichten uit te halen.
Daarom helpen wij ook veel bedrijven naast de tachograafoplossingen, met verzamelen van data die niet wettelijk verplicht zijn, maar wel van toegevoegde waarde zijn voor de bedrijfsprocessen.
Om de tachograafdata te downloaden zijn er verschillende mogelijkheden.
Handmatig downloaden
Met de VDO smart downloadkey kan zowel de data uit de tachograaf en de bestuurderskaart handmatig gedownload worden. Na het invoeren van de bedrijfskaart (nodig om de data van de tachograaf vrij te geven) kan de downloadkey het massa geheugen van de tachograaf via de downloadpoort downloaden. De bestuurderskaart kan via de ingebouwde kaartlezer de data van de bestuurderskaart downloaden.
De VDO Smart Downloadkey is geschikt voor het downloaden van alle merken en type (zowel VDO als Stoneridge) tachografen.
De data kan via de USB poort van de VDO Smart downloadkey naar computer of server overgezet worden. Als de data wordt ingelezen in de archiverings-, analyse- en rapportage software (zoals VDO Fleet) is inzicht via diverse overzichtelijke rapporten mogelijk.
De bestuurderskaart kan ook handmatig worden uitgelezen met de VDO Smart Terminal. Deze terminal kan gekoppeld worden aan de bedrijfsserver die de data geautomatiseerd kan doorzetten naar de archiverings-, analyse- en rapportage software zodat verder geen handmatige acties meer nodig zijn.
Remote downloaden
Met remote downloaden wordt de data van de tachograaf en de bestuurderskaart op afstand volledig geautomatiseerd gedownload.
Wij hebben hier diverse systemen voor. Eventueel gecombineerd met Track & Trace en ritten registratie. Ook is uitbreiding mogelijk tot volledig fleetmanagement systeem voor inzicht in brandstofverbruik en chauffeursgedrag.