Veelgestelde vragen

Indien er een Smart Tachograaf 2 in je voertuig is gemonteerd dan is stoppen bij de grens voor het invoeren van de landcode niet meer nodig. De Smart Tachograaf 2 registreert deze grenspassage automatisch in de tachograaf. Ook wordt deze grenspassage geregistreerd op de bestuurderskaart indien het een G2/V2 bestuurderskaart is. Op oudere bestuurderskaarten wordt de grenspassage niet geregistreerd. Stoppen om deze handmatig toe te voegen is niet nodig. Inspectiediensten mogen indien de registratie bij een Smart Tachograaf 2 ontbreekt op de bestuurderskaart hiervoor geen boetes opleggen.

Bij alle tachografen (ook bij de Smart Tachograaf 2) is het nog steeds verplicht om handmatig het begin en einde land te bevestigen in de tachograaf. De grenspassage wordt in de Smart Tachograaf 2 automatisch geregistreerd, maar de landcode moet dus wel bij aanvang dienst handmatig geregistreerd worden en ook bij einde dienst handmatig geregistreerd worden.

Tot 31 december 2024 ben je als chauffeur verplicht om 28 dagen te kunnen verantwoorden op je bestuurderskaart (met eventuele aanvullende registraties zoals bijvoorbeeld printjes). Deze termijn is per 1 januari 2025 uitgebreid naar 56 dagen.

Het is wettelijk verplicht om uiterlijk om de 28 dagen de bestuurderskaart te downloaden.

Het is geen wettelijke verplichting om de laad- en los locaties in de Smart Tachograaf 2 te registreren. Het is wel aan te bevelen als je ritten uitvoert die onder de cabotage wetgeving vallen om laad- en los locaties te registreren. Bij een controle is dan direct inzichtelijk voor inspectiediensten welke ritten je hebt uitgevoerd.

Interessante artikelen voor chauffeurs

Gaan als de brandweer!

Met enige regelmaat kom je bij je relaties vreemde onverwachte of verrassende voertuigen tegen. Op een zonnige vrijdagmiddag rijdt er ineens een brandweer ladderwagen voor. Dan kijk je toch even vreemd op. Is er brand. Gelukkig niet. Een slimme ondernemer heeft deze ladderwagen aangeschaft als hoogwerker. Door de reikwijdte kan hij op plaatsen komen die…
Lees verder Gaan als de brandweer!

Een poepie laten ruiken……

Met zo’n titel kan het onmogelijk een smakelijk verhaal worden. Maar inspiratie en motivatie komt niet altijd uit leuke gebeurtenissen. Je zult als drukbezette ondernemer onderweg zijn naar een mooie potentiële nieuwe relatie. Je hoofd zit vol met alle zaken die je bezighouden. Je rijdt als het ware op de automatische piloot en natuurlijk was…
Lees verder Een poepie laten ruiken……

Check Check dubbel Check

Midden maart stonden wij op de beurs Transport Compleet in Hardenberg. Daar waren wij te gast op de stand van onze partner in business Continental VDO. Mooie combinatie van banden en tachograaf oplossingen. Banden hebben aantrekkingskracht, zeker die stoere vrachtwagen banden, mooi gepresenteerd met een film van de vrachtwagenrally in Parijs-Dakar. Dat vinden de bezoekers…
Lees verder Check Check dubbel Check

Heeft een paard ook rij- en rusttijden?

Transport van paarden is vaak het werk van gepassioneerde hobbyisten. Maar dat vervoer gebeurt met professioneel materieel. De zorg voor comfortabel en verantwoord vervoer van de edele dieren gaat boven alles. Kosten noch moeite worden gespaard. Prachtige voertuigen levert dat op. De chauffeurs hebben uiteraard hun C rijbewijs om verantwoord op pad te gaan. Vaak…
Lees verder Heeft een paard ook rij- en rusttijden?

Laat de kaas niet van uw brood eten

Aanleiding voor deze blog is het voorval wat onze monteur onlangs meemaakte toen hij op zaterdag een installatie ging verzorgen bij een nieuwe klant. Uiteraard had hij voor de inwendige mens een paar lekkere boterhammen met Hollandse kaas meegenomen. Deze werden bij aankomst even op de tafel gelegd. Hij was zich er niet direct van…
Lees verder Laat de kaas niet van uw brood eten